Nové akvizície PGU v Žiline v roku 2023 podporené FPU

Ján Gašparovič: Biely šum
Dielo Biely šum je inšpirované nálezom technického zariadenia, ktoré ostalo na žilinskej radnici po odchode niekdajšieho primátora mesta Jána Slotu. Jedná sa o systém ochrany priestoru proti všetkým formám snímania zvuku z okien, stien a pod. Šumová ochrana proti odpočúvaniu spočíva v priamom mechanickom zašumení miest, kde je možné zvuky snímať. Dielo veľmi konkrétnym spôsobom poukazuje na spoločenskú a politickú situáciu v Žiline počas dlhého obdobia Slotovho primátorovania, z ktorého si mesto nesie traumu dodnes.

Ján Gašparovič (1981) vo svojich prácach systematicky skúma zvuk, svetlo, priestor, a rôzne biologické, chemické alebo fyzikálne procesy. Výsledky jeho práce sú vždy demonštráciou čistej myšlienky a formy. Hlavné ťažisko stále zostáva na prácach úzko prepojených s vedeckými poznatkami. Práve toto je oblasť, v ktorej je autor solitérom na scéne slovenského súčasného umenia. Jeho vedecky orientované práce sú vždy prevedené v minimalistickom priestorovom dizajne.

Nadobudnutie danej akvizície podporil Fond na podporu umenia.


Peter Rónai: Neodiogenetika, 1995
drevený sud, DVD prehrávač, LCD monitor, kabeláž, animácia – morfing, 29 min 13 sec, v = 58 cm, ∅ 43 cm

Jednoduchý drevený sud s malým otvorom, v ktorom môžeme sledovať veľmi pomaly plynúcu animáciu morfujúcu autorov portrét, je autorsky zreštaurovaným videoobjektom z 90. rokov. Autorov readymade (objekt) je metaforou askézy a odmietania hmotných statkov s podčiarknutím života bez konvencií (aký hlásal filozof Diogenes). Vďaka animácii je táto metafora posunutá do ešte viac subjektívnej (až "rónaiovsko" ironicky egocentrickej) roviny.

Peter Rónai (*1953, Budapešť) patrí medzi pionierov slovenského videoumenia v 90. rokoch, ako jediný z prvej generácie videoumelcov sa mu začal venovať už koncom 80. rokov. Je vôbec prvým autorom, ktorý mal rozsiahlu výstavu videoinštalácií v 90. rokoch a to práve na pôde PGU v Žiline (Videoantológia, 1997). V 90. rokoch bol a v nasledujúcich dekádach zostal viditeľný jeho typický prístup k tomuto médiu: dôležitým je pre neho aj technický aparát diela – tzv. equipment, ktorý podrobuje autorským zásahom: v zmysle de-komponovania, realizácie remake-ov, a to najmä z titulu jeho povahy – je nosičom, sprostredkovateľom obrazu. Špecifickým je jeho narábanie s obrazom, zaoberá sa jeho plynutím, statickosťou, no i tekutosťou a pristupuje k týmto faktorom rovnako dekonštruktívnym spôsobom – popiera, stiera hranice medzi nimi a manipuluje či skôr simuluje ich podstatu.

Nadobudnutie danej akvizície podporil Fond na podporu umenia.