MIRO TRUBAČ / Padlý hrdina

Otvorenie výstavy: štvrtok 14. november 2024 o 17 h
Trvanie výstavy: 15. 11. 2024 - 1.  3. 2025
Miesto konania: Považská galéria umenia v Žiline, výstavné priestory na prízemí
Kurátorka: Kristína Hermanová

“Príbeh muža, ktorý so svojou pohovkou zrástol, rezignujúc na ideál aktívneho atletického alfa samca;
muža, ktorého fyzická smrť je ešte ďaleko, ale tá mentálna už nastala.”
Miro Trubač

Gauč a muž splynuli v jedno. Prenikavý tón jasne symbolizuje koniec. Akoby mäkká plastika - šedý gauč v reálnej veľkosti, ktorý pohltil neatraktívne mužské telo. Inštalácia Padlý hrdina svojim názvom navádza na čítanie diela. Prezrádza, že autor sa zo svojej pozície v mužskom svete zamýšľa nad tým, čo dnes znamená byť mužom. Premýšľa o hrdinoch, mužských vzoroch a autoritách, ktoré – ako sám priznáva – podvedome vyhľadáva, pravdepodobne z dôvodu priskorej straty vlastného otca. Otvára tým mnoho tém: Aký by mal muž byť, čo sa od neho očakáva, ako sa v skutočnosti cíti, prečo vlastne potrebujeme vzor, či ku komu vzhliadať, keď sa rozplynie stereotypná predstava mýtického hrdinu.

Mužský svet či maskulínna problematika je v slovenskom súčasnom umení pomerne vzácna téma. Miro Trubač svoje diela nerealizuje na základe všeobecného spoločenského diskurzu (i keď jeho tvorba často navádza k zovšeobecňovaniu); vychádza z absolútne konkrétnych situácií, z prostredia blízkych ľudí či rodinných príslušníkov. Ako zdroj inšpirácie v tomto prípade uvádza vlastného starého otca, ktorý rezignoval na aktívny život a zúžil svoj životný priestor na obývačku s televízorom a gaučom. Zaujímavá je preto aj línia spolupráce; model musel vystúpiť zo svojej postavy (pre ktorú bol paradoxne ako model vybratý), a aktívne spolupracovať – plastika je totiž reálnym odtlačkom jeho tela. Starý muž, ktorý väčšinu svojho času rezignovane leží na gauči, sa na podnet vlastného vnuka „zdvihol“ a zapojil, aby mohlo vzniknúť dielo hovoriace príbeh o pasivite, páde hrdinstva a kríze mužstva.

Dielo Veľká pohovka (2009) v novej verzii inštalácie, je formálnou alúziou na renesančné Venuše, nádherné symboly ženskosti, ktoré - ladne poukladané na pohovkách - ponúkajú svoje telo svetu na obdiv. Tu však ide o mužskú verziu 21. storočia. Divák sa dostáva do pozície akéhosi neželaného hosťa uprostred intímnej situácie, ktorú je možno interpretovať viacerými spôsobmi. Mne osobne vyskakuje citát národného buditeľa 19. storočia Jána Francisciho (samozrejme úplne mimo svoj historický kontext):

(...) ja som sa nie na to
narodil, aby som prehlivel jak blato
na mieste, na ktoré osud ma posadil
v hnilobe pol, abo i celé stoletia.

Kristína Hermanová

Miro Trubač (1986), vyštudoval na VŠVU v Bratislave na Katedre socha, objekt, inštalácia (prof. P. Kovačovský), doktorandské štúdium ukončil pod vedením doc. Jána Hoffstädtera. Od roku 2011 pracuje ako výtvarný pedagóg na ZUŠ v Trnave, od roku 2023 aj vo funkcii riaditeľa. V roku 2017 sa stal laureátom medzinárodnej ceny T.I.N.A. prize. V tom istom roku bol súčasťou výstavy Personal Structures open borders ako sprievodného podujatia v rámci 57. Bienále umenia v Benátkach. Pripravil viacero samostatných a skupinových výstav doma aj v zahraničí (2024 - The Search for Utopia, Culture Lab LIC, New York). Venuje sa prevažne komornej figurálnej plastike so zameraním na mužský svet a jeho maskulínne problémy. V súčasnosti je reprezentovaný A Pick Gallery v Turíne. Žije a tvorí v Trnave.


MIRO TRUBAČ / Fallen Hero
Exhibition Opening: Thursday, November 14, 2024, at 5 PM
Duration: November 15, 2024 – March 1, 2025
Venue: Považská Gallery of Art in Žilina, ground-floor exhibition spaces
Curator: Kristína Hermanová

"The story of a man who has fused with his couch, resigning from the ideal of the active, athletic alpha male;
a man whose physical death is far away, but whose mental death has already occurred."
– Miro Trubač

A couch and a man have merged into one. A penetrating tone symbolically signals an end. This soft sculpture—a life-sized gray couch that engulfs an unremarkable male body—guides viewers toward an interpretation through its title, Fallen Hero. The artist reflects on the concept of masculinity in today’s world. He explores the notion of heroes, male role models, and authority figures, which he admits to subconsciously seeking, likely due to the early loss of his father. Through this work, Trubač raises numerous questions: What should a man be? What is expected of him? How does he truly feel? Why do we need role models? And whom should we look up to when the stereotypical image of the mythical hero dissolves?

The theme of masculinity is relatively rare in Slovak contemporary art. Miro Trubač does not create his works based on general social discourse, although his art often invites broad interpretations. Instead, he draws from deeply personal situations and the environments of those close to him, such as family members. For this piece, he was inspired by his grandfather, who had withdrawn from active life, reducing his existence to a living room with a TV and a couch. The process of collaboration also plays an intriguing role here; the model (ironically chosen for his passive nature) was required to actively engage in the creation of the work, as the sculpture is a direct cast of his body. Through this effort, the elderly man, who spent most of his time lying passively on a couch, “got up” at the prompting of his grandson to participate in a work that tells a story of passivity, the fall of heroism, and a crisis of masculinity.

The installation Great Sofa (2009) in its reimagined form makes a formal allusion to Renaissance depictions of Venus—iconic symbols of femininity gracefully reclining on couches, offering their bodies to the world’s gaze. Here, however, we encounter a male version for the 21st century. The viewer becomes an uninvited guest in an intimate scenario open to multiple interpretations. A line from Slovak 19th-century nationalist Ján Francisci comes to mind (though entirely removed from its historical context):

(...) I was not born
To wallow like mud
In the place where fate placed me,
In decay for half or even a full century.

Miro Trubač (b. 1986) graduated from the Department of Sculpture, Object, and Installation at the Academy of Fine Arts and Design (VŠVU) in Bratislava, under Professor P. Kovačovský. He completed his doctoral studies under Associate Professor Ján Hoffstädter. Since 2011, he has worked as an art teacher at an elementary art school in Trnava, becoming its director in 2023. In 2017, he was awarded the international T.I.N.A. prize and participated in the Personal Structures: Open Borders exhibition, a collateral event of the 57th Venice Biennale. Trubač has held numerous solo and group exhibitions in Slovakia and abroad (e.g., The Search for Utopia, Culture Lab LIC, New York, 2024). He primarily focuses on figurative sculpture with an emphasis on masculinity and male issues. Currently, he is represented by A Pick Gallery in Turin. He lives and works in Trnava.